Thursday, September 24, 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1430H/2009M

Asalamualaikum kepada semua tetamu yang melayari blog ini. Masih belum terlambat penulis untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam walau dimana jua berada. Semoga aidilfitri kali ini dapat dirayakan dengan penuh ceria dan bersederhana. Walaupun kita merayakan hari raya ini dengan meriah, kita dibayangi oleh laporan media cetak dan elektronik yang melaporkan jumlah kematian harian yang paling tinggi dalam masa 8 tahun dalam ops sikap sempena musim perayaan kali ini. Laporan itu telah menyedarkan kita bahawa semasa musim perayaan hendaklah kita berhati2 di jalanraya supaya kita menyambut syawal dengan gembira bukannya dengan tangisan. Ini juga menunjukkan sudah terlampau banyak kenderaan persendirian terutama kereta yang berada diatas jalanraya. Juga ia menunjukkan betapa mudahnya proses pemilikan kereta sekarang dan mudahnya memiliki lesen memandu, jumlah itu akan terus meningkat setiap tahun. Jumlah peningkatan kemalangan jalanraya seiring dengan peningkatan jumlah kenderaan diatas jalan setiap tahun.

'Petua Emas Keselamatan Jalan Raya' bagi pemandu kereta adalah:-

1. Rancang perjalanan terlebih dahulu.Jika mengantuk, tangguhkan perjalanan. Pastikan
keadaan tayar, brek dan lampu isyarat berfungsi dengan baik.

2. Pakai tali pinggang keledar tempat duduk depan dan belakang.

3. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.

4. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong.

5. Berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning.

6. Beri keutamaan kepada pejalan kaki.

7. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain dalam jarak dekat.

8. Jangan memotong jika teragak-agak.

9. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan.

10. Elakkan mencelah antara kenderaan lain kerana ia membahayakan keselamatan anda dan
orang lain.

Penunggang dan pembonceng motosikal pula digalakkan memakai topi keledar yang mendapat kelulusan SIRIM dan ketatkan tali topi keledar serta memakai baju berwarna cerah atau jaket pemantul cahaya agar mudah dilihat oleh pengguna jalan raya lain.

Disini juga penulis ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada Pejuang2 UMNO pada masa ini yang berjuang dalam diam yang ditenggelami dan dibayangi oleh pejuang2 UMNO yang palsu yang begitu menguasai parti kesayangan orang melayu itu.

No comments:

Post a Comment

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK HIJRAH MERDEKA ONLINE SEMPENA MAJLIS SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1443H/2021M

 “Bersama Menjiwai Hijrah Dan Merdeka” Assalamualaikum wrt wbt, Sukacitanya dimaklumkan bahawa Pertandingan Video Pendek Sempena Majlis Samb...