Wednesday, February 17, 2010

Perkampungan bersama anggota keluarga

Kg Peradong : 15 Februari,2010 /01 R.awal 1341 (ISNIN)

Alhamdulillah buat julung kalinya dihimpunkan anak -anak buah dan cucu cicit Generasi / Warisan Tuan Syed Yusof b Syed Husin Aljufri (Warisan Undang ) dan Puan Hjh Sharifah Noriah bt Syed Abdul Rahman (waris UMBI ) dirumah pusaka di Kg.Peradong Bt 4 3/4 Kuala Klawang.
Anak-anak Tn Syed Yusof Aljufri dan Puan Hjh Sharifah Noriah Syed Abd Rahman Aljufri adalah :
1. Puan Hjh Sh Zaiton Bt Syed Yusof Aljufri (yang sulung /Kak Long ) menetap di Kg Spg
Gelami
2. Tuan Hj Syed Nordin @ Kamaruddin B Syed Yusof -( Anak kedua/ Bang Ngah ) -Allahyarham -(Kg Labu Bt 8
Seremban.
3.Tuan Syed Mohd Noh b Syed Yusof ( Anak ketiga /Bang Lang ) menetap di Bt 4 3/4 Kg Peradong.
4 Puan Sharifah Zakinah Bt Syed Yusof ( keempat /Kak Chik ) menetap di Kg Sik,Sik ,Kedah.
5.Tuan Hj Syed Loed b Syed Yusof AMN,PPN,ANS,PMC,PJK,JP ( Anak kelima / Abang Teh
terkenal dengan ' Teh ' ) menetap di Taman KSM (Koperasi Serbaguna Malaysia ) Kg
Larong,Kuala Klawang.
6.Puan Hjh Hamidah bt Syed Yusof ( Anak keenam -anak bongsu / Cik Midah ) Alahyarhamah
menetap di Ampang,Kuala Lumpur



Dari enam orang adik beradik ini, dua orang telah kembali kerahmatullah iatu Tuan Hj Syed Nordin b Syed Yusof ( md 23.Mei,2001 ) dan disemadikan di Bt 8 Kg Labu,Seremban Dan Hjh Sh Hamidah meninggal di rumahnya di No 13,Taman Sri Watan, Ampang ,Kuala Lumpur ( md pada 31 Ogos,1995 ) dan di semadikan di Bt 4,Kg Peradong,Jelebu.
Kesempatan Cuti Tahun Baru hari kedua ini memudahkan memanggil pulang anak-anak buah untuk bersama dalam majlis kenduri dan perjumpaan ini kerana mereka bekerja dan menetap di merata tempat ,ada di Johor,Selangor,Kelantan dan Kedah selain yang tinggal di Negri Sembilan. Namun ada juga yang tidak dapat sama di atas perkara yang tidak dapat dielakkan.



Kenapa majlis ini diadakan di rumah pusaka ini ?



Rumah pesaka ini telah lama tidak di huni dan kerja-kerja baikpulih dan pengubahsuaian bahagian dapur ( terlalu uzur ) telah dibuat dan dicat baru.Namum rumah ibu, strukturnya dan keadaan masih kukuh namun ada sebahagian lantai tengah rumah terpaksa diganti kerana sudah reput dan tidak selamat untuk dipijak. Rumah ini telah berusia hampir 90 tahun.Tuan Hj Syed Loed b Syed Yusof Aljufri telah bertindak mengeluarkan kos bagi kerja-kerja pemuliharaan rumah warisan ini .Rumah ini adalah menjadi kebanggaan Tuan Syed Loed Syed Yusof dan adik beradiknya kerana disini mereka dilahir dan dibesarkan.Rumah ini diperturunkan /di beri kepada Puan Hjh Sh Hamidah b Syed Yusof ( anak bongsu ) namun beliau telah meninggal dunia lebih awal dan meninggalkan lima orang anak.Menjadi amalan adat pepatih di Negri Sembilan, rumah pesaka di diserah hak kepada anak perempuan sulung atau anak perempunan yang bongsu termasuk tanah atau tapaknya.



Jika rumah pusaka terbiar begitu sahaja boleh menyebabkan runtuh ,serta semak samun maka warisanya boleh bertindak menyelamatkan warisan tersebut.
Majlis perkampungan keluarga Tuan Syed Yusof dan Puan Hjh Sh Noriah ini pada hari di mulakan majlis mauludur rasul dan diikut tahlil arwah dan doa selamat .Tahlil khusus untuk:
1 .Tuan Syed Yusof b Syed Yusof X Puan Hjh Sh Noriah bt Syed Abdul Rahman
2. Tuan Syed Husin b Syed Abdullah x Puan Sharifah Endut ( Ninda )
3. Tuan Syed Abd Rahman b Dato Undang Syed Ali x Puan Asiah bt Abu Bakar ( Ninda )
4.Tuan Hj Syed Nordin @ Kamaruddin b Syed Yusof
5.Puan Hjh Sh Hamidah bt Syed Yusof



Hampir 200 orang ahli dan cucu -cucu dan anak-anak masing dari keturuan Tuan Syed Yusof dan Pn Hjh Sh Noriah telah hadir termasuk tetamu dan jiran tetangga.
Turut hadir - YM Tunku Mohsinuddin Tunku Mohd Jamil Ben Shahab,YDP Persatuan Asyraaf Negeri Sembilan,Tuan Syed Zahir b Syed Mohamad Zin al-Qudsy ,Tuan Syed Mohd b Syed Abdullah Alhabshi,Tuan Haji Syed Khairodin b Syed Ismail Almahdi.



Ada cadangan supaya program saperti ini dapat diadakan pada setiap dua hari raya Aidilfitri setiap tahun. InsyaAllah boleh menjadi realiti jika semua anak-anak buah menyokong dan sama-sama menjayakan perhimpunan ini dengan menyumbang tenaga dan dana supaya program dan pengisiannya tersusun ,dapat dibuat dengan menarik serta mengeratkan lagi dikalangan generasi ketiga khasnya.

2 comments:

  1. salam lid!
    Tahniah atas usaha murni lid menyatukan ahli keluarga Tn Syed Yusuf. Tanpa penyatuan ini anak cucu cicit mungkin tak kenal saudara mara mereka. Lebih cantik lagi kalau dapat artikel ni diselitkan gambar-gambar yang diambil hari tu. Lebih meriah. Tahniah sekali lagi!!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK HIJRAH MERDEKA ONLINE SEMPENA MAJLIS SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1443H/2021M

 “Bersama Menjiwai Hijrah Dan Merdeka” Assalamualaikum wrt wbt, Sukacitanya dimaklumkan bahawa Pertandingan Video Pendek Sempena Majlis Samb...