MUKADIMAH
KONGRES Budaya julung kali diadakan pada 1971 dan tidak pernah lagi dibuat selepas itu. Dalam tempoh 46 tahun sejak itu, pelbagai dasar telah dilaksanakan dalam mengejar kemajuan yang telah mencorakkan kehidupan masyarakat. Tetapi sayangnya, nilai-nilai masyarakat Melayu semakin pupus dek terpengaruh dengan budaya luar.
KONGRES Budaya julung kali diadakan pada 1971 dan tidak pernah lagi dibuat selepas itu. Dalam tempoh 46 tahun sejak itu, pelbagai dasar telah dilaksanakan dalam mengejar kemajuan yang telah mencorakkan kehidupan masyarakat. Tetapi sayangnya, nilai-nilai masyarakat Melayu semakin pupus dek terpengaruh dengan budaya luar.
Bimbang budaya Melayu akan terhakis,
kerajaan dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DB P) akan menganjurkan
semula Kongres Budaya di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 15 April ini
untuk mencari asas-asas kehidupan bernilai tinggi bagi masyarakat Malaysia
amnya dan Melayu MUKADIMAH khususnya.
Bercakap kepada wartawan Mingguan
Malaysia, HAFIZAHRIL HAMID, AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI dan ZULKARNAIN OTHMAN,
Penasihat Sosiobudaya Kerajaan, TAN SRI DR. RAIS YATIM memberitahu, asasasas
kehidupan atau budaya bernilai tinggi itu perlu dilihat dalam konteks cara
hidup dan tidak disempitkan dalam manifestasi seni sahaja.
"Sekarang setelah melihat keadaan
bangsa Malaysia amnya dan orang Melayu khasnya menghadapi cabaran masa hadapan,
kami berpendapat jika tidak diungkai beberapa perkara ulung dalam kehidupan
kita, mungkin kita terus digelombangi cara hidup luar dan tidak lagi mempunyai
asas-asas kehidupan Melayu, warga Malaysia orang Cina, orang India dan
lain-lain," kata beliau.
MINGGUAN: Kongres Budaya pertama
dianjurkan pada 1971. Kenapa ambil masa begitu lama untuk buat kongres yang
kedua?
RAIS: Sebab peringatan kita tentang kongres pertama itu, asas-asasnya
agak berbeza. Masa itu Malaysia baru terbentuk. Kita memikirkan tentang
pentingnya ketuanan Melayu dan kemerdekaan dalam Malaysia. Dalam 46 tahun ini,
kita mempunyai banyak dasar-dasar yang dianggap penting dan berkesan. Misalnya
Wawasan 2020, Dasar Pandang ke Timur dan pelbagai lagi. Kesemuanya ada 21
dasar. Jadi, kerajaan Persekutuan dan negeri menganggap tidak perlu diadakan
kongres kerana sudah ada banyak dasar. Bila kita buat semakan balik,
rupa-rupanya kita banyak hilang keperibadian. Kita tidak soal tentang
keperibadian tetapi banyak pasal kemajuan dan ekonomi. Ada satu pendekatan
iaitu budaya berekonomi Malaysia yang akan dibincang. Misalnya Dasar Ekonomi
Baru (DEB) masih berada antara 15 peratus dan 18 peratus. Kalau setakat 18
peratus, apa kita buat? Kita kena akui kita sudah silap besar. Pakar mengatakan
tidak lebih 18 peratus tetapi kerajaan hendak mengatakan sekurang-kurangnya 23
peratus. Di situpun tidak ada satu angka yang boleh diperakukan terus. Satu
lagi sebab kenapa tidak diadakan kongres adalah kebanyakan orang apabila sebut
kongres budaya, mereka ingat kebudayaan sahaja. Sedangkan budaya bererti cara
hidup. Dalam salah faham begitulah ambil masa sampai 46 tahun.
Apakah keperluan untuk mengadakan
Kongres Budaya pada masa sekarang?
RAIS: Sebagai Penasihat Sosiobudaya Kerajaan, saya terasa
semenjak saya menjadi Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dahulu lagi,
soal hendak mewujudkan budaya tinggi masyarakat kita sentiasa muncul setiap
musim dalam erti kata budaya dalam konteks cara hidup, bukan budaya dalam
konteks manifestasi seni sahaja. Bermakna cara berfikir, menterjemahkan
fikiran, pendidikan kita, cara kita bertindak dalam menghadapi sesuatu masalah
secara kumpulan atau individu dan kandungan-kandungan dalam pentadbiran negara.
Ini kita anggap sebagai cara hidup. Cara hidup inilah sebenarnya yang
melahirkan kebudayaan, waima budinya atau terjemahan kepada manifestasi budaya
dalam bentuk seni, kraf dan lain-lain. Kali terakhir kita mempunyai Kongres
Budaya adalah tahun 1971, bermakna sudah 46 tahun. Saya sendiri terasa
ketinggalan sebab tidak sempat semasa saya menjadi Menteri Kebudayaan dahulu
mendapatkan pandangan Perdana Menteri dan kawan-kawan dalam Kabinet, pentingnya
untuk diadakan kongres. Sekarang setelah melihat keadaan bangsa Malaysia amnya
dan orang Melayu khasnya menghadapi cabaran masa hadapan, kami berpendapat jika
tidak diungkai beberapa perkara ulung dalam kehidupan kita, mungkin kita terus
digelombangi cara hidup luar dan tidak lagi mempunyai asas-asas kehidupan
Melayu, warga Malaysia orang Cina, orang India dan lain-lain. Ini premis yang
paling utama, terasa oleh kita selepas 46 tahun. Tempoh hari setelah berbincang
dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sambil saya menyampaikan
surat dan pandangan saya, beliau pun bersetuju supaya kongres ini diadakan
semula. Sementelahan pula kongres pada 1971 dirasmikan oleh Tun Abdul Razak
Hussein. Jadi, sekarang anakandanya menjadi Perdana Menteri, saya terasa
terpanggil untuk meminta persetujuan kerajaan diberi hemah supaya kita
mengadakan kongres.
Apakah isu-isu pokok yang akan
dibincangkan pada Kongres Budaya kali ini?
RAIS: Saya sedar dengan mengadakan kongres ini bukan semua masalah
habis, mungkin ada tambahan yang lain. Tetapi sekurang-kurangnya boleh kita
cari nas-nas dan kesedaran-kesedaran baharu, bagaimana kelemahan asas atau
perkara yang perlu kita wujudkan semula supaya dapat kita teruskan
perjuangannya. Pertamanya, kongres ini (diadakan) untuk mencari asas-asas
kehidupan bernilai tinggi. Bukannya soal jawi atau bagaimana jualan akhbar
Melayu menurun tetapi nilai-nilai tinggi dalam kehidupan kita, saya dan
rakan-rakan dapati ia sudah menurun.
Apakah ertinya nilai-nilai tinggi
itu boleh kita senaraikan. Senarai ini nampak seperti budi sudah berkurangan
dalam kehidupan kita. Orang Melayu sudah tidak berpegang banyak kepada budi.
Nas-nas al-Quran dan hadis elok dalam sebutannya tetapi tidak ada terjemahannya
ke bawah.
Selain daripada itu, selepas merdeka
tahun 1957, kita masih dapat tandas busuk dan kotor dalam masjid dan surau. Ini
saya dapati memang menusuk pemikiran dalaman kita. Disiplin dalam sekolah pun
teruk. Masyarakat kita seolah-olah tidak ada panduan yang berkesan untuk
mengawal hal-hal seperti itu. Harus kita bincangkan perkara ini walaupun
sekarang kita masuk ke bab Transformasi Nasional 2050 (TN50), kita hendak lihat
bagaimana Wawasan 2020 tempoh hari gagal atau kurang dan apa yang harus kita
masukkan dalam TN50. Jawapannya mudah, mesti ada perkiraannya tentang budaya
tinggi yang boleh membawa kita ke tahap tamadun tinggi.
Bagi menerapkan budaya tinggi, sudah
tentu aspek pendidikan amat penting. Apakah perlu dibuat perubahan terhadap
dasar pendidikan?
RAIS: Saya lihat dalam aspek tamadun tinggi, orang Thailand,
Singapura dan Indonesia sudah melumbai kita. Jadi terasa oleh saya, sekarang
mesti tengok pendidikan nasional kita. Mungkin inilah yang harus kita bincang
bersama di mana masalah timbul dalam konteks pendidikan kita di bawah. Hal-hal
ini akan menjadi topik dan bahan pemikiran penting kepada rakan-rakan di
kongres itu. Sebahagian besar universiti, badan-badan budaya bukan kerajaan,
para guru dan pemimpin masyarakat akan terlibat. Kami akan melibat seramai
mungkin pihak yang boleh menyumbangkan cadangan. Topik yang satu lagi ialah cara
kita mengolah pendidikan rendah dan prasekolah. Sekarang ini semua longgar.
Prasekolahnya longgar dan di sekolah rendah tidak ada penekanan kepada budi dan
nilai persekitaran. Sungai kita paling kotor sebab tidak diajar menghormati
alam semula jadi. Jadi pihak saya yang selalu memekik mengatakan “Pisau raut
bongkok hulu. Bentang tilam tengah halaman. Pasir di laut jadi guru. Alam
terbentang pedoman.” Itu pantun lama tetapi orang sudah tidak pakai. Tidak ada
hubungan antara pendidikan dengan persekitaran kita.
Mungkinkah Kongres Budaya ini juga
diadakan setelah melihat hubungan antara kaum di negara ini yang semakin
regang?
RAIS: Satu perkara lagi yang saya rasa penting ialah budaya
perpaduan kaum yang di tanah air kita rapuh. Kita lihat sekolah Cina membawa
budaya Tionghua dan mereka meneruskan impian mereka. Bahasa mereka jangan
sentuh, mereka tahu apa hendak buat. Budaya mereka jangan sentuh, mereka tahu
apa hendak buat. Kita tidak ada pendirian itu dalam pembelajaran kita.
Jadi, guru-guru kita tidak lagi
diajar silibus budi. Kalau guru tidak cukup asuhan di situ, sampai macam mana
kita dapat mewujudkan dalam kalangan anak-anak di bawah. Bagi saya dan
kawan-kawan dalam jawatankuasa kongres, inilah masanya untuk kita menilai
semula sebelum TN50 menjadi realiti. Dalam hal perpaduan juga kita dapati Rukun
Negara “terpijak pergi, terlanjur pulang”. Prinsip penting ini tidak menjadi
substantif. Sebaiknya Rukun Negara ini dijadikan sebagai mukadimah kepada Akta
Pendidikan. Sekarang ini mereka cap di buku latihan sahaja.
Bagaimana Tan Sri melihat peranan
raja dan kerajaan dalam mewujudkan masyarakat berbudaya tinggi?
RAIS: Resolusi daripada kongres itu akan diserahkan kepada dua
pihak. Yang pertama sudah tentu Perdana Menteri sendiri dan kita akan pohon
beliau supaya secara ikhlasnya bersetuju melihat semula kandungan pendidikan
yang membawa kepada budaya tinggi. Kedua, kepada Majlis Raja-Raja. Sebab
Raja-raja di negara kita pun sudah berkesempatan menilai. Kebanyakan baginda
reaktif dan tidak proaktif dalam mengekalkan adat Melayu. Dalam Perkara 160
Perlembagaan, bahasa Melayu hendaklah ditutur lazim, beragama Islam dan
mengamalkan adat-istiadat Melayu atau budaya Melayu. Kita mempersoalkan setakat
mana Raja-Raja Melayu mengamalkan dan mempromosi adat Melayu itu sendiri. Adat
termasuk bahasa kita, menterjemahkan ajaran-ajaran penting agama, muzik dan
cara bercakap beradab tetapi kami lihat ini tidak dapat diamalkan waima di
istana dan gerak-geri para sultan kita. Sudah tentu kita dapat kecualikan
Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah tetapi baginda pun memerlukan
pandangan daripada pihak-pihak tertentu.
Teguran kepada institusi raja ini
mungkin agak sukar kerana ia perkara agak sensitif.
RAIS: Apakah kita derhaka jika kita beritahu? Saya kira tidak.
Sebab agama kita mengajar kita bila kelihatan dalam suasana memerlukan
keteguhan, kita perlu berani menegur waima kita terpaksa membawa kepada Majlis
Raja-Raja beberapa hal ini. Tersentuh di sini bagaimana Yang di-Pertuan Agong
melayani tuntutan hak-hak istimewa orang Melayu. Kalau di negeri, raja-raja.
Kalau kita lihat, ia adalah intipati Perlembagaan yang tidak boleh diambil
ringan. Selain itu tentang bahasa Melayu yang sudah jelas tidak lagi berbentuk
bahasa Melayu yang dapat kita fahami dalam budaya kita. Buku nahu Melayu
sekarang seperti buku nahu Inggeris dengan terma-terma sekali. Ringkas sekali
boleh kita kata adverba, adjektiva, perbuatan-perbuatan subjek dan predikat.
Jadi, tidak ada cara untuk mengolah bahasa Melayu. Ini terasa oleh kita dan
mungkin Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) terpaksa merungkai beberapa hal dan
itupun jika dipersetujui dalam konteks kita berkerajaan. Jadi, perlu ada
kesungguhan daripada pihak diraja dan kerajaan dalam menjadikan bahasa Melayu
sebagai bahasa ilmu dan bahasa perdagangan. Kalau kedua-dua pihak ini tidak
mahu, bahasa Melayu tidak akan terpakai sebab tidak ada nilai komersial dan
dagangan. Apabila pergi ke bank, semua perjanjian dalam bahasa Inggeris.
Insurans pun begitu.
Apakah aspek budaya tinggi ini tidak
diberi penekanan dalam intipati Wawasan 2020 sebelum ini sehingga ia kembali
dibangkitkan?
RAIS: Masa Tun Dr. Mahathir Mohamad memang ada kesilapan. Sebab
nilai budi dan budaya tidak pernah menjadi utama. Ini sudah ternyata dalam 22
tahun. Cuma dalam Wawasan 2020 ada ungkapan hendak mewujudkan masyarakat
penyayang tetapi setakat itu sahaja. Tidak ada akar umbinya untuk dilaksanakan.
05 Mac 2017
-sumber utusan online-
The Venetian Resort Casino & Spa in Las Vegas - KTM
ReplyDeleteIt is a hotel located in Las 평택 출장샵 Vegas, Nevada. In fact, it 여주 출장안마 is not yet clear whether 영천 출장마사지 the Venetian 목포 출장안마 Resort Casino and Spa is the 서산 출장마사지 most elegant resort