TRANSFORMASI NEGARA
sehingga tahun 2050 sudah diumumkan dan rakyat dipelawa untuk menyumbang buah
fikiran terhadap kandungan serta pelaksanaannya. Perdana Menteri Datuk Seri
Najib Tun Razak membayangkan proses ‘isian dari bawah’ amat penting untuk
menerapkan nilai dan isian ‘dari bawah ke atas’. Ini agak berbeza daripada
Wawasan 2020 (W2020) yang berupa dasar kenegaraan yang bersifat ‘dari atas ke
bawah’. Agar TN50 berjaya sebagai obor pertumbuhan kemanusiaan, kewibawaan dan
tamadun negara bangsa, cerdik pandai kerajaan dan golongan pemikir harus
mengingatkan pimpinan kerajaan supaya (a) rakyat dirundingi dan (b) beberapa
salah haluan W2020 tidak diulangi. Salah satu pengabaian W2020 ialah prinsip
sembilan (9) perkaranya tidak dibuat secara musyawarah. UMNO dan BN pun tidak
dilibatkan sebelum ia dihebahkan sebagai dasar negara. W2020 tiba-tiba sahaja
diumumkan di suatu majlis makan tengah hari pada tahun 1991 oleh Perdana
Menteri ke-4, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad.
Ini terhasil sebagai W2020
yang tidak cukup dihurai dan dijelaskan demi kefahaman dan penerimaan rakyat.
Dasar kenegaraan dan negara bangsa itu juga tidak disusul satu persatu khasnya
bagaimana menterjemahkan sesuatu cabarannya untuk kesan dan faedah maksimum.
Diakui, W2020 memang
meninggalkan banyak kesan kemajuan yang membanggakan. Penghasilan W2020
semenjak 27 tahun lalu telah dikecapi bersama. Begitu juga aspek-aspek kegagalannya,
khasnya dalam bidang pendidikan yang kurang jelas memartabatkan lunas-lunas
negara bangsa seperti bahasa Melayu, budi, kebijaksanaan tempatan, cernaan
Islam dengan adat Melayu, capaian ekonomi Melayu dan bumiputera yang masih
berada di tahap 16 peratus. Deretan Menteri, Menteri Besar dan Ketua Menteri,
Timbalan Menteri dan ratusan Ahli Parlimen serta pegawai kerajaan berkarier
dalam ‘sawah ladang’ Wawasan 2020. Walau bagaimanapun, rakyat tidak menidakkan
produk W2020 dalam kehidupan kita semenjak lebih 27 tahun lampau.
Kerajaan pimpinan Tun
Abdullah Ahmad Badawi (2003–2009) dan semenjak 2009, pentadbiran di bawah
teraju Najib meneruskan dasar W2020 itu. Malah amalan seperti memakai cogan
nama dilapel kot pemimpin kerajaan dan teknokrat masih diteruskan hingga ke
hari ini; slogan 'Malaysia Boleh' menyusuli falsafah kerja ikut masa yang
diperkenalkan atas panggilan punch card. Sains dan teknologi menjadi buruan
sehingga bahasa Melayu dicicirkan sebagai bahasa ilmu dan bahasa perdagangan.
Begitu juga himpunan
bulanan pegawai-pegawai tinggi kerajaan bersama Perdana Menteri di Putrajaya,
amalan yang juga berterusan hingga kini. Di bawah W2020 tanah air mengalami
Metropolis Putrajaya, KLIA, Menara Kembar Petronas, Lebuhraya Utara-Selatan,
hidup bertol; UMNO merentas ke Sabah; capaian purata KDNK berada sekitar 7
peratus setahun; Malaysia digelar sebagai salah satu negara Harimau Asia (Asian
Tiger) sementara di bawah dasar Selatan-Selatan, Malaysia menjadi terkenal
sebagai juarai negara-negara membangun blok ketiga dan Selatan-Selatan.
Palestin beroleh dokongan padu Malaysia sehingga arwah Yasser Arafat dan
pimpinan negara-negara Arab merakamkan penghargaan tertinggi terhadap negara
kita.
Negatifnya – muncul
beberapa peristiwa yang boleh dianggap bersikap skandal: antaranya kerugian RM9
bilion urus niaga forex Bank Negara Malaysia 1991, pertembungan Perdana
Menteri/Presiden UMNO dengan Raja-Raja 1993/1994 yang akhirnya pihak kesultanan
hilang sebahagian unsur-unsur kedaulatan mereka jika melakukan jenayah di
samping boleh juga disaman di mahkamah sivil. Dalam zaman W2020 Datuk Seri
Anwar Ibrahim kecundang di tangan Perdana Menteri. Bahasa dan budaya Melayu
menghadapi kedudukan yang muram kerana tiada pembelaan tertinggi kerajaan.
Memang sudah sampai masanyaW2020 diperhitungkan dan diganti dengan dasar negara
baharu. Salah satu sebabnya ialah Wawasan 2020 sudah hampir tamat dan
kebanyakan intisari cabarannya dianggap sudah berlalu. Cuma suatu proses
cerakinan mesti buat tentang capaian dan kegagalannya. Untuk itu rakyat
seharusnya mengetahui aspirasinya sebagai dasar induk Tun Dr. Mahathir. Setiap
kali dasar besar dibuat oleh kerajaan setiap kali pula reaksi rakyat
diperlukan. Ada yang menghargainya dan tetap ada pula yang memberi reaksi
negatif. Pokoknya kepentingan rakyat menjadi pemusatan perjuangan dan pulangan
kebajikan daripadanya dapat dikesan.
Terperangkap
Di waktu media sosial
berleluasa dan mudah diguna atau disalah guna, suatu pengukuran harus dibuat
supaya apa-apa dasar yang menggantikan W2020 tidak terperangkap dengan ulangan
kesilapan yang merugikan negara bangsa.
W2020 mengandungi Sembilan
Cabaran asas untuk membangun dan memajukan Malaysia:
1 menjadikan
Malaysia sebagai negara bersatu padu dengan Bangsa Malaysia.
2 mewujudkan
masyarakat Malaysia yang jiwa rakyatnya bebas, selamat dan maju.
3 ke arah
masyarakat yang berdemokrasi matang dan membangun.
4 membina
masyarakat yang bermoral serta beretika.
5 mewujudkan
masyarakat liberal dan matang.
6
mewujudkan masyarakat saintifik dan maju.
7
mewujudkan masyarakat yang prihatin dan penyayang.
8 mewujudkan
masyarakat yang beroleh kepentingan ekonomi yang adil melalui agihan manfaat
ekonomi yang setimpal.
9 mewujudkan
masyarakat yang saling bersaingan, dinamis dan berkeupayaan.
Kesemua sembilan cabaran
W2020 di atas didukung terus menerus oleh Kerajaan Tun Abdullah dan Najib. Cuma
tidak dinyatakan satu persatu, setakat manakah sesuatu dasar itu berjaya?
Tidak semua cabaran itu
dianggap berjaya 100 peratus kerana mekanisme susulan dan pengukurannya tidak
menurut satu-satu kaedah yang khusus, justeru Indeks Pencapaian Utama (KPI)
setiap cabaran itu tidak dapat diperakukan dengan projek atau capaian yang
diperolehi.
Wawasan 2020
mengetengahkan Bangsa Malaysia yang hendak diwujudkan secara ‘bersatu padu’.
Dari tahun 1991, iaitu sepuluh tahun selepas Dr. Mahathir menjadi Perdana
Menteri, proses cadangan mewujudkan bangsa Malaysia untuk bersatu padu
dimulakan. Malangnya konsep ini tidak menjadi kenyataan kerana Akta Pelajaran
1961 tidak dilentur untuk mengandungi bab perpaduan kaum sama ada melalui
latihan mahupun padagogi pembelajaran kanak-kanak. Sistem pendidikan kita masih
menjejaki pendidikan vernakular dan berasaskan pendidikan mengikut kaum. Satu
lagi sebabnya ialah paras keyakinan Dr. Mahathir terhadap bahasa Melayu sebagai
bahasa ilmu dan bahasa perdagangan tidak muncul. Beliau terus-menerus meyakini
bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu seperti yang dibuktikannya melalui
pengajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah.
Malah boleh dirumus - pentadbiran
Dr. Mahathir tidak cukup memberi peluang kepada bahasa Melayu untuk cemerlang
sebagai bahasa ilmu. Di samping itu, sistem sekolah kebangsaan tidak berjaya
menarik minat majoriti kaum Cina yang lebih mahu menumpukan perhatian kepada
jenis dan sifat-sifat asas pendidikan mereka yang berpaksikan sosiobudaya
mereka sendiri.
Satu lagi sifat W2020 yang
memundurkan ialah ketiadaan dasar dan kandungan pembudayaan atau cara hidup
yang mencernakan tamadun tinggi walaupun ada disebutkan di cabaran 7 ‘masyarakat
prihatin dan penyayang’. Sifat kata prihatin dan penyayang itu mungkin boleh
dianggap sebagai prakata kepada hidup berBUDI. Namun penekanan terhadap
‘prihatin dan penyayang’ tidak dirasai di akhir pentadbiran Dr. Mahathir .
Kejuruteraan sosial ini amat diperlukan sekarang jika TN50 mahu berkesan
sebagai pengganti W2020. Pelaksanaan prinsip pembudayaan cara hidup tinggi dan
mempaksikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa perdagangan adalah
kunci pengukuhan dan kekitaan rakyat Malaysia masa depan.
Begitu juga mempaksikan
Rukunegara sebagai pancang kehidupan masyarakat Malaysia masa depan.
TAN SRI DR. RAIS
YATIM ialah Penasihat Khas Sosiobudaya kepada kerajaan.
26 Februari
2017
-sumber utusan online-
No comments:
Post a Comment