Tuesday, October 20, 2009

INFO PENTING

01. Majlis pelancaran 1Malaysia telah dilakukan dan disempurnakan Datuk Seri Najib Razak Perdana Menteri Malaysia.Majlis telah dihadiri lebih 60,000 rakyat Perak di Stadium Perak pada 18 Oktober,2009 (Ahad) malam.
Gagasan 1Malaysia adalah prinsip keadilan sosial keranakerajaan mahu berlaku adil kepada semua rakyatnegara ini.Mana-mana kaum tidak patut berasa terpinggir kerana semua kaum akan dibantu jika mereka tertinggal dalam sebarang aspek
Turut hadir Timabalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyidin Yassin, Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Penerangan Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim. Perdana Menteri turut mnerasmikan LOGO 1Malaysia.

Menurut PM

"jika disebut Bumiputera mungkin ada pihak berasa mereka bukan rakyat Malaysia. Bila disebut 1Malaysia, baru ada semangat kekitaan ".

1Malaysia bukan retorik, gimik politik tetapi memberi makna sangat besar kepada rakyat Malaysia.
1MALAYSIA : " RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"

02. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan Hari Malaysia yang disambut setiap 16 September sempena penubuhan Persekutuan Malaysia dengan penyertaan Sabah dan Sarawak pada 1963, sebagai cuti umum mulai tahun depan (2010). Ini bermakna rakyat merayakan dua hari kebangsaan secara berkembar.

Hari Merdeka pada 31 Ogos mengingatkan rakyat mengenai perjuangan mencapai kemerdekaan daripada penjajahan yang dirayakan dengan pelbagai acara rasmi, seperti perarakan untuk mengingati detik sejarah itu.

Hari Malaysia dirayakan dengan acara bersifat mengeratkan perpaduan, persefahaman antara kaum.,kejayaan dan pencapaian masyarakat menerusi bidang sukan, sosiobudaya, kesenian dan lain-lain yang akan menyemarakkan semangat 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK HIJRAH MERDEKA ONLINE SEMPENA MAJLIS SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1443H/2021M

 “Bersama Menjiwai Hijrah Dan Merdeka” Assalamualaikum wrt wbt, Sukacitanya dimaklumkan bahawa Pertandingan Video Pendek Sempena Majlis Samb...