Monday, December 7, 2009

Karnival Usahawan Peringkat Negeri Sembilan



KUALA KLAWANG

Karnival Usahawan peringkat Negeri Sembilan telah berjaya di adakan pada 5 hingga 6 Disember, 2009 bertempat di Dewan Maljlis Daerah Jelebu,Kuala Klawang, Jelebu. Majlis perasmian disempurnakan Yang Berhormat Dato Mustapa Mohamad, Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri Malaysia pada 05 Disemaber, 2009 jam 10.30 pagi. Karnival tersebut mendapat kerjasama Biro Ekonomi UMNO Bahagian Jelebu.
Turut hadir YB Datuk Yunus Rahmat, Pengerusi Jawatakuasa Bertindak Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawan Dan Koperasi Negeri, Negeri Sembilan ,Ybg Dato Ibrahim ,Pegawai Pembangunan Kemajuan Negeri (PKNS) Negeri Sembilan dan Pegawai Daerah Jelebu .



OBJEKTIF PROGRAM:

* Memberi pendedahan kepada masyarakat usahawan akan peranan MITI adan agensi melalui seminar, bengkel dan pameran * Menjadi plaltform bagi menyampaikan maklumat mengenai kemudahan dan peluang yang disediakan oleh MITI dan agensi kepada bakal usahawan dan masyarkat umum * Mengwujudkan jaringan perniagaan kepada usahawan sedia ada dan untuk mengukuhkan rantaian perniagaan mereka * Sebagai saluran kepada kepada persatuan,pertubuhan dan konsortium yang berasaskan keusahawanan untuk menjelaskan aktiviti mereka kepada masyarakat.
Pameran Karnival Usahawan, Klinik Usahawan dan Business Matching dan Demo serta Promosi Produk Usahawan juga diadakan di booth yang telah disediakan.



Masyarakat telah berpeluang mengikuti Seminar 1 ' Keusahawanan mengikut Disiplin dan Integriti Islam ' pada sebelah petang pada 05 Disember,2009. Pada 06 Disember,2009 'Usahawan /masyarakat dapat mengikuti : Seminar 2 'Jejak Usahawan Berjaya, Seminar 3 Tembusi Keberhasilan Peluang-Peluang Perniagaan, dan Seminar 4 : Kemudahan Insentif Perniagaan.



Seramai hampir 50 Pemamer telah sama-sama mengambil bahagian menjayakan promosi produk-produk yang diusahakan mereka yang terdiri dari Koperasi Syarikat dari Negeri Sembilan dan Daerah Jelebu sendiri.
Karnival ini amat baik dan merupakan kali pertama pihak MITI menganjurkan program saperti ini diNegeri Sembilan.

Di samping itu pihak Biro Ekonomi UMNO Bahagian Jelebu dengan kerjasama pihak MITI menganjurkan kursus latihan usahawan dalam bidang membuat kek dan pastri, Urutan Tradisional, Jahitan manik dan Gubahan bunga bertempat di Hotel Sri Klawang mulai 06 Disember, 2009 hingga 12 Disember,2009.



Sambutan amat menggalakkan dari Cawangan-Cawangan namun oleh kerana tempat terhad saperti yang ditetapkan urusetia iaitu 30 bagi setiap unit tersebut.Tenaga pengajar, terdiri dari pakar dalam bidang masing-masing adalah disediakan pihak Institut Keusahawanan Negara (INSKEN) sendiri. Kursus ini adalah pecuma dan tempat penginapan di Hotel Seri Klawang.

Adalah menjadi harapan kerajaan agar lebih ramai usahawan akan lahir di Daerah Jelebu ini khasnya melibatkan diri dalam bidang pembangunan ekonomi bagi meningkatkan pendapatan masing-masing.
Kami rakyat dalam Parlimen Jelebu merangkumi DUN Klawang,DUNChennah,DUN Pertang dan
DUN Lui merakamkan terima kasih dan penghargaan kepada Tuan Hj Amran Hj Sameon ,Pengarah Seksyen Fasilitasi Perdangan dan Teknologi MITI telah membawa program pembangunan Usahawan "Hands On " di Daerah Jelebu ini.

No comments:

Post a Comment

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK HIJRAH MERDEKA ONLINE SEMPENA MAJLIS SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1443H/2021M

 “Bersama Menjiwai Hijrah Dan Merdeka” Assalamualaikum wrt wbt, Sukacitanya dimaklumkan bahawa Pertandingan Video Pendek Sempena Majlis Samb...