Friday, December 25, 2009

Nasib guru pasca siswazah di sekolah rendah

SAYA mewakili guru sekolah rendah yang telah melanjutkan pelajaran sehingga ke peringkat 'Sarjana' (Ijazah Sarjana Pengurusan Pendidikan) dan ada juga antara kami yang telah menamatkan PhD mereka.

Di sini, saya ingin menyatakan bahawa 'kami' adalah antara guru yang sanggup menyahut seruan kerajaan iaitu Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Datuk Dr. Abdul Shukor Abdullah dan Menteri Pendidikan, Datuk Najib Tun Razak ketika mereka menjawat jawatan tersebut pada Mei 1998.

Masalahnya di sini ialah, adakah kementerian sedar bahawa sudah ramai guru siswazah di sekolah rendah? Di manakah gagasan kementerian yang ingin mewujudkan 50 peratus guru sekolah rendah memiliki ijazah dipantau oleh pihak kementerian?

Saya ingin menyatakan ketidakpuasan hati kami terhadap artikel yang dikeluarkan oleh Berita Harian pada Rabu 9 Disember 2009 yang menyatakan bahawa kementerian ingin mewujudkan jawatan baru.

Dalam artikel itu juga disebut kementerian bercadang untuk melantik guru kanan disiplin gred DG44 di sekolah menengah dan DGA32 di sekolah rendah.

Saya merasakan kementerian masih 'tidur' dan tidak sedar bahawa kini sudah ramai guru DG41 di sekolah rendah dan begitu juga guru yang memiliki ijazah Sarjana (Master) di sekolah rendah.

Mengapa jawatan seperti ini tidak diberikan kepada DG41 di sekolah rendah?

Mengapa masih diagung-agungkan lagi guru DGA32 di sekolah rendah? Jika begitulah sikap kementerian kita, maka sia-sia sahajalah pengorbanan guru sekolah rendah yang sanggup bertungkus-lumus belajar dengan separuh gaji, meninggalkan keluarga yang disayangi, terpaksa berkorban masa, tenaga dan wang ringgit. Malahan ada antara kami yang sanggup mengeluarkan wang simpanan untuk membayar wang pengajian di UPSI.

Ada juga yang terpaksa meminjam wang daripada Bank Rakyat untuk kegunaan pengajian seperti mengisi minyak kereta berulang-alik dari rumah ke UPSI, menyiapkan tesis dan segala keperluan yang dikehendaki oleh UPSI.

Bayangkanlah, dengan gaji yang separuh, ditolak pula potongan pinjaman perumahan kerajaan dan sebagainya, ada antara kami, yang gaji bersih RM100 sebulan, ada RM50 sebulan malahan ada juga yang hanya tinggal RM20 sahaja sebulan.

Bayangkanlah bagaimana dengan wang yang sebanyak itu boleh menampung pembiayaan pengajian kami di UPSI? Namun, oleh kerana kami mempunyai kecekalan hati yang tinggi, akhirnya kami berjaya juga menamatkan pengajian kami di UPSI. Kami tidak faham dan adakah pihak kementerian 'buta' tidak melihat nasib guru DG41 yang dibiarkan tanpa diberikan sebarang imbuhan di atas kerajinan mereka menyambung pelajaran?

Mereka yang memiliki ijazah ini lebih sesuai untuk menjawat sebarang jawatan kerana mereka telah belajar 'pengurusan' sewaktu di Institut Aminuddin Baki dan di Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Mereka seperti inilah lebih faham tentang pengurusan berbanding guru DGA32 yang hanya 'duduk diam' seperti menunggu buah jatuh dari langit lebih bernasib baik daripada kami yang memiliki segulung ijazah, ijazah Sarjana malahan ada yang sudah tamat PhD tiada apa yang kami peroleh?

Adilkah? Adilkah? Adilkah? Golongan DGA29 dan DGA32 lebih bernasib baik di sekolah rendah! Bukan setakat itu sahaja. Kebanyakan mereka ini 'malas' menyambung pengajian kerana menurut pendapat mereka segulung ijazah itu tidak akan memberi sebarang makna kepada guru di sekolah rendah selagi dasar pelantikan jawatan Guru Besar tidak berubah.

Kebanyakan mereka lebih 'rajin' menjalankan perniagaan direct selling atau menjalankan perniagaan MLM. Mereka mempunyai banyak masa kerana tidak perlu menyiapkan tesis yang memakan masa bertahun-tahun.

Jika benar negara kita hendak memartabatkan profesion perguruan, bukan dengan cara menaikkan tingkat guru tak berijazah dari DGA29 kepada DGA32 dan entah apa-apa lagi. Ia tetap guru tak ada ijazah! Pemikiran mereka tetap sama! Sudah tiba masanya negara memartabatkan profesion perguruan dengan mengambil guru berijazah untuk menjawat jawatan guru kanan disiplin, warden asrama, guru penolong kanan dan guru besar di sekolah rendah.

Kami di sini merayu kepada pihak-pihak yang berkenaan seperti Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia sekarang dan kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mencetuskan idea sehingga wujudnya Kursus Kepengetuaan (NPQH) supaya dapat 'membela' nasib kami kerana kami mempunyai ilmu pengetahuan yang mampu menghadapi cabaran sebagai seorang guru besar kerana pendidikan bercorak keilmuan yang luas dan kompleks memerlukan kekuatan serta kesanggupan minda untuk membawa perubahan!

Saya merayu tolonglah kami. Kami sudah tidak tahu hendak buat apa lagi dan kami telah menunggu begitu lama.

CIKGU JU

Rawang, Selangor

No comments:

Post a Comment

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK HIJRAH MERDEKA ONLINE SEMPENA MAJLIS SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1443H/2021M

 “Bersama Menjiwai Hijrah Dan Merdeka” Assalamualaikum wrt wbt, Sukacitanya dimaklumkan bahawa Pertandingan Video Pendek Sempena Majlis Samb...