Monday, November 9, 2009

KES MENDERA KANAK-KANAK MEMBIMBANGKAN

Apa nak jadi masyarakat kita hari ini? Melihat kes mendera kanak-kanak semakin membimbangkan dan menunjukkan peningkatan dari 2,279 tahun 2007 meningkat kepada 2,780 bagi tahun lalu ( 2008).

Statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk empat bulan pertama tahun 2009 ini mendapati sebanyak 817 kes jenayah itu yang dilaporkan . Ini menunjukkan purata 7 kes berlaku sehari.

Penderaan yang dilakukan ibu bapa sendiri atau penjaga meningkat dari 992 kes tahun 2007 kepada 1,266 pada tahun 2008 yang lalu.

Kes kanak-kanak hilang juga telah meningkat. Tahun 2008 sebanyak 4,968 telah dilaporkan hilang dan hanya 1,859 mangsa masih belum dijumpai.

Kalau masa dahulu kita dengar perbuatan mendera ini banyak dilakukan ibu tiri walau pun tidak semua ibu tiri begitu namun dewasa ini perbuatan mendera ini dilakukan oleh ibu atau bapa sendiri.Di mana silapnya sehingga perbuatan mendera ini berluasa dilakukan ibu bapa atau penjaga sekarang ?

Bagaimana pula banyaknya belaku kes kanak-kanak hilang dari rumah? Apa kah mereka dilarikan oleh penjahat atau lari kerana tidak tahan mendapat deraan emak atau ayahnya, kakak atau abangnya?

Wahai ibu dan bapa didiklah anak-anak tuan puan dengan penuh kasih sayang dan sedarlah anak-anak kita adalah harta atau asset kita dan zuriat yang akan membantu semasa kita tua dan akan mendoakan kita apabila kita telah meninggal dunia kelak.
Kita menyokong kerajaan supaya tindakan lebih berat perlu dikenakan jika penderaan dilakukan oleh ibu bapa sendiri sehingga membawa kecerderaan parah dan kematian. Penderaan yang tidak terkawal ini boleh menjejaskan imej dan nilai kita sebagai negara Islam.

No comments:

Post a Comment

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK HIJRAH MERDEKA ONLINE SEMPENA MAJLIS SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1443H/2021M

 “Bersama Menjiwai Hijrah Dan Merdeka” Assalamualaikum wrt wbt, Sukacitanya dimaklumkan bahawa Pertandingan Video Pendek Sempena Majlis Samb...