Tuesday, November 10, 2009

YB Selangor Mendakwa Sara Hidup Tak Cukup Makan

Saya terpanggil memberi pandangan apabila seorang Ahli Dewan Undangan (ADUN ) Selangor dari DAP membangkitkan elaun sara hidup wakil rakyat berjumlah RM 4000.00 tidak cukup dan setimpal dengan beban tugas, ketika membahaskan Undang-Undang perbekalan tambahan pada Sidang Dewan Undangan Selangor semalam. Lebih anehnya beliau menyifatkan hidup sebagai wakil rakyat di Selangor lebih teruk berbanding penjual pisang goreng atau penjual mi, yang memperolehi pendapatan lebih RM 5000.00 sebulan.
Beliau meminta kerajaan negeri menyemak semula elaun wakil rakyat yang terhimpit dengan kenaikan kos sara hidup yang tinggi. Disamping beliau mahu kerajaan patut mencontohi Hong Kong dan Singapura yang membayar gaji tinggi kepada wakil rakyat dan menteri bagi mengelak gejala rasuah.
Mengulas perkara tersebut Menteri Besar,Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau lebih mengutamakan kebajikan rakyat berbanding wakil rakyat.

PERSOALANNYA:
1. Apakah benar elaun bulanan WR Selangor RM 4000.00?
2. Bagaimana dengan lain -lain elaun dan kemudahan yang diterima setiap bulan oleh WR.
3. Setiap calon dalam Pilihanraya untuk menjadi WR tentunya telah siap dan sedia menghadapi risko yang menunggu di hadapan. Jangan jawatan telah diterima, rakyat telah pilih seseorang menjadi WR soal gaji dan beban tugas tak patut berbangit. Jika seorang WR berasa beban tak mampu lagi ditanggung apa tunggu, kosongkan kerusi DUN dan serah semula kepada rakyat untuk memilih wakil rakyat yang baru. Ada ramai calon-calon boleh mengganti tempat tersebut
4. Di Dewan yang mulia saperti Dewan Undang Negeri WR sepatutnya membangkitkan hal -hal kebajikan masyarakat bukan kepentingan WR.
5. Jika WR merasakan menjadi penjual mi dan goreng pisang lebih baik dan mempunyai pendapatan lebih baik dari gaji WR ayuh, sila ceburkan diri dalam perniagaan tersebut. Peluang begitu luas diluar sana.

No comments:

Post a Comment

PERTANDINGAN VIDEO PENDEK HIJRAH MERDEKA ONLINE SEMPENA MAJLIS SAMBUTAN MAAL HIJRAH 1443H/2021M

 “Bersama Menjiwai Hijrah Dan Merdeka” Assalamualaikum wrt wbt, Sukacitanya dimaklumkan bahawa Pertandingan Video Pendek Sempena Majlis Samb...